Legalisatie: document of handtekening wordt voor echt verklaard
Wat heb je aan een document zonder handtekening? Niets, of nagenoeg niets. Zeker in het buitenland wordt een document zonder handtekening niet serieus genomen. En bovendien, in het buitenland dient ook de echtheid van die handtekening vaak nog eens aangetoond te worden. Dit kan door legalisatie. Dat is het echt verklaren van de handtekening.
Officiële documenten hebben weinig waarde zonder handtekening
Het is een feit dat officiële documenten weinig waarde hebben zonder handtekening. Dat geldt dus helemaal als je Nederlandse documenten in het buitenland wilt gebruiken. Dan ook dient de handtekening gelegaliseerd te zijn. Legalisatie van de handtekening geeft een instantie de zekerheid dat jij het bent die ook daadwerkelijk een officieel document ondertekend heeft. Om zaken te doen met Nederlandse documenten in het buitenland, is legaliseren vaak een vereiste., Daar wil men absolute zekerheid over de echtheid van een document en de handtekening.
Legalisatie bewijst dat jij daadwerkelijk de handtekening gezet hebt
Dit houdt in dat de notaris, een notariële medewerker of een ambtenaar van de gemeente vaststelt dat jij zelf het betreffende document hebt ondertekend. Op die manier kan er nooit enig misverstand ontstaan over de echtheid van de ondertekening. Door legalisatie is de kans op misbruik van een handtekening onder een document een stuk kleiner.
Niet veel om het lijf, wél van grote waarde
Legalisatie heeft niet veel om het lijf, maar heeft dus wel grote waarde. Wat legalisatie betreft; je zet je handtekening in het bijzijn van de notaris en daarbij laat je een geldig legitimatiebewijs zien in de vorm van een paspoort, ID-kaart of een geldig Nederlands rijbewijs. De notaris checkt vervolgens de handtekening en de legitimatie. Hij of zij maakt vervolgens een verklaring waarin hij of zij vaststelt dat jij het was die de handtekening gezet hebt in aanwezigheid van de notaris. Onder de verklaring staat niet alleen een handtekening van de notaris, maar vaak ook een ambtsstempel.
Je laat de gelegaliseerde verklaring achter bij de notaris
De gelegaliseerde verklaring en een kopie van het getoonde legitimatiebewijs laat je vervolgens achter bij de notaris, die zo altijd kan laten zien dat jij het bent die een document getekend heeft. In het verlengde van legalisatie kan een notaris je ook van dienst zijn bij het waarmerken van kopieën van officiële documenten. In dat geval wordt officieel vastgesteld dat de inhoud van een kopie overeenkomst met de originele documenten.
Zeker in het buitenland is de echtheid van een handtekening van doorslaggevend belang
Elke notaris in ons land is net als notariële medewerkers en ambtenaren van de gemeente waarin je woonachtig gerechtigd om een handtekening te legaliseren. Je dient vooraf wel een afspraak te maken bij Visa Service Desk en dus een geldige legitimatie te overleggen. Vervolgen kan de notaris dus met zekerheid vaststellen dat jij het bent die getekend hebt en niemand anders. Zeker in het buitenland wordt nadrukkelijk gevraagd om de echtheid van de handtekening. Is die zekerheid er niet, dan kunnen vaak geen zaken gedaan worden. Daarmee wordt het belang van legalisatie nogmaals onderstreept.